آیا توافق شفاهی ایران و آمریکا برهم خورده است؟/

فرهنگی اجتماعی

آیا توافق شفاهی ایران و آمریکا برهم خورده است؟/
آیا توافق شفاهی ایران و آمریکا برهم خورده است؟/ فرانسه: ایران تنها باید صدها سانتریفیوژ داشته باشد نه چند هزار/ روایت شبکه ان بی سی آمریکا از توافق محرمانه ظریف و کری پیش از توافق ژنو

 

: مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا درباره موضوع هسته ایران  به پایان رسید، حال نه تنها فرانسه بلکه خود آمریکا نیز زیر میز وعده هایی زده است که حداقل حقوق ایران را نیز نادیده می گیرد.

به گزارش رجانیوز، سید عباس عراقچی‏‏‏‏ مذاکره‌کننده ارشد ایران پس از پایان سه دور مذاکره با طرف آمریکا گفت: گفت‌وگوها فشرده و سخت بود ولی در فضای مثبتی صورت گرفت.

او که با ایسنا گفتگو کرد در ادامه اظهار داشت: تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود. معاون وزیر خارجه ایران در عین حال تصریح کرد: با این حال اختلاف‌ها هنوز به قوت خود باقی است اما مشورت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی پیش از این گفته بود حل همه مسائل در ۴۰ روز باقی مانده تا پایان اعتبار توافق ژنو ممکن است خوشبینانه باشد و احتمال تمدید موافقتنامه ژنو برای شش ماه دیگر وجود دارد.

 البته ذکر این نکته که توافقنامه ژنو باید تمدید شود بیانگر آن است که مذاکرات ایران و آمریکا موفقیت آمیز نبوده چرا که پیش از این مقامات وزارت امور خارجه ایران از حصول توافق نهایی پیش از پایان توفق ژنو (29 تیرماه) خبر داده بودند.

به عقیده برخی کارشناسان مقامات ایرانی بر اساس اظهارات شفاهی مقامات آمریکایی در مذاکرات گام نهایی (مذاکرات فروردین ماه و اردیبهشت ماه) احتمال دستیابی به توافق جامع را دور از دسترس نمی دانستند ولی پس از مذاکرات اخیر میان عراقچی و همتای آمریکایی اش متوجه شدند که آمریکایی ها برخلاف اظهارات خود در مذاکرات گام نهایی، حاضر به پذیرش حداقل حقوق هسته ای ایران نیستند.

فابیوس : ایران می تواند تنها صدها سانترفیوژ داشته باشد نه هزاران

با این حال امروز دیدارهای هسته ای عراقچی با مذاکرات دو جانبه میان وی و همتای فرانسوی اش ادامه می باید.

قبل از شروع این مذاکرات اما لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است تعداد سانتریفوژهای ایران مشکل اصلی مذاکرات اتمی است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که فابیوس در گفت و گو با یک رادیوی فرانسوی گفته است که اگر ایران می‌خواهد به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی دست پیدا کند، باید از خواسته خود برای داشتن هزاران سانتریفوژ دست بردارد.

او گفته ایران باید چند صد سانتریفوژ داشته باشد در حالی که ایرانی‌ها به دنبال استفاده از هزاران سانتریفوژ هستند.

ایران در حال حاضر 19 هزار سانتریفیوژ دارد که البته برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر نیاز به چرخش 100 هزار سانترفیوژ نسل اول است.

وزیر امور خارجه فرانسه در حالی خواستار کاهش تعداد سانترفیوژها شده است که پیش از رسیدن به توافق هسته ای نیز تندترین مواضع علیه ایران را به کار برده بود.

در همین حال شبکه «ان بی سی» آمریکا مستندی با عنوان «دیپلماسی توییتر» منتشر کرده است که زوایای آشکار و پنهان توافق ژنو را مورد بررسی قرار می دهد.

در بخشی از این مستند به بررسی نقش فرانسه در مذاکرات اشاره شده و مدعی می شود که ایران و آمریکا پیش از توافق ژنو با یکدیگر به توافق رسیده بودند اما فرانسه به ناگاه مخالفت می کند و به زیر میز توافق محرمانه ایران و آمریکا می زند.

در قسمت پنجم مستند آمده است: مذاکرات در دو سطح رسمی با حضور همه قدرتها و محرمانه دوجانبه همزمان پیش میرفته. طرف ایرانی با حساب اینکه در مذاکرات محرمانه مستقیما با بازیگر اصلی به توافق رسیده و همه چیز حل شده فریب میخورد و در لحظه اخر (به بهانه عدم موافقت دیگر قدرتها) زبان توافقنامه محرمانه را کاملا تغییریافته می یابد. ظریف میگوید این اتفاق باعث شد که بی اعتمادی به مذاکرات وارد شود. قبلا تصور میشد عدم امکان مذاکره با بازیگر اصلی (بجای طرف اروپایی) علت عدم توفیق مذاکرات است (تعبیر پیکان بجای بنز از روحانی) ولی ظاهرا طرف مقابل اینبار از این سو به فریبکاری پرداخت، که در عمل به همان نتیجه یعنی عدم تثبیت حقوق ایران منجر شد.

هر چند گمان می شد ایران و 1+5 در مذاکرات گام نهایی درباره کلیت توافق جامع به نتیجه رسیدند اما بر اساس اظهارات مقامات ایران و آمریکا، علاوه بر فرانسه، مقامات آمریکایی نیز به وعده های محرمانه خود پایبند نیستند.

این در حالی است که حدود 40 روز به پایان عمر توافق ژنو زمان باقی مانده و تمدید توافق ژنو برای 6 ماه دیگر به نفع طرف مقابل است چرا که 1+5 به خواسته های خود در ظرف همین 6 ماه اول رسیدند و هیچ تعهدی را نیز نه در این دوره و نه در دوره بعدی اجرایی نمی کنند.  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: مذاکره, هسته ای, ترکمانچای, امتیاز, خیانت, عقب نشینی, عراقچی, سانترفیوژ,
نويسنده : علی